12. септембар 2013.

Shutter Island - Zatvoreno ostrvo

Nakon nekoliko dana pauze i odmora, odlučio sam da ponovo pogledam ovaj film. Poslednji put sam ga gledao nekoliko meseci nakon što je izašao u bioskope. Samo se sećam da je bila očajna slika, ali da mi se film mnogo dopao. I, naravno, sam kraj mi je ostao u glavi, pa mi ovog puta nije delovao toliko zanimljivo, isključivo zbog toga što sam znao kako će se završiti. Ali znam, da kada sam ga 2010. godine pogledao, ostao sam pored kompa otvorenih usta od iznenađenja. Sličan efekat je bio i sada, iako sam znao radnju. Shvatio sam stvari koje su mi tada bile nejasne i razjasnio neke nedoumice. Zaključak - izuzetno filmsko ostvarenje.

http://www.imdb.com/title/tt1130884/?ref_=rvi_tt 

Leonardo DiCaprio je jedan od onih glumaca kod kojih se jasno uočava poboljšanje glumačke sposobnosti. Npr. svi ga znamo iz Titanika, ali svi moramo priznati da ta uloga nije bila baš blistava, niti je pokazala njegov talenat, niti bilo kakvu bravuru. Ali zato, kako je nastavljao da snima filmove, uloge su mu bile različite i koloritne. Svaka uloga je bila priča za sebe, a on je u mojim očima rastao i rastao, da bi na kraju postao jedan od meni najdražih glumaca, a ujedno i najboljih. Uspeo je da oživi nekada postojeće likove poput Howarda Hughesa ("Aviator"), ili J. Edgara u istoimenom filmu, ali je takođe bljirirao u imišljenim ulogama poput Bilija ("The Departed"), Kalvin Kendija ("Django unchained") i na kraju, glumio je jednog od najvećih izmišljenih likova ikada - J. Getsbija u filmu "The Great Gatsby". Dakle njegov spektar uloga je zaista širok, kreće se od ličnosti obolelih u razvoju do opasnih rasističkih negativaca. RESPECT! :)

U ovom filmu Leonardo se našao u koži nervnog bolesnika, koji jedostavno ne može da razlikuje realnost od onoga što je izmislio i sam sebi utuvio u glavu. "Shutter Island" je film prepun neočekivanih obrta, triler kod koga ni u ludilu ne možete naslutiti šta će biti sledeća scena, niti kakav će biti konačan ishod. On počinje da iznenađuje od prvog minuta i nastavlja istim tempom do samog kraja. Mračan, misteričan i bizaran, ovaj film vas definitivno neće ostaviti ravnodušnim. 


Glavne uloge: Leonardo DiCaprio (Tedi Daniels) i Mark Ruffalo (Čak Aule)
Sporedne uloge: Ben Kingsley (Dr. Kavlej), Michelle Williams (Dolores) i Max Von Sydow (Dr. Nehring)
Režija: Martin Scorsese
Scenario: Laeta Kalogridis (adaptirani scenario), Dennis Lehane (roman)
Žanr: Drama, triler, misterija

(spoiler alert - početak)

Film počinje na trajektu, koji na Zatvoreno ostrvo dovodi dva detektiva - Tedija, i njegovog pomoćnika Čaka. NJih dvojica su pozvani na ostrvo da razreše situaciju koja je nastala kada je jedna od pacijentkinja jednostavno nestala sa ostrva. Inače, na ostrvu se nalati ludnica za mentalno obolele, kao i zatvor za nasilno mentalno poremećene ljude. Ubrzo se upoznajemo sa doktorima koji rade u ludnicama - Dr, Kalvejem i Dr. Nehringom. Kalvej je tu da uradi sve što je potrebno Tediju i Čaku, te im tako pomaže u istrazi. Ali, od prvog minuta, nakon što se Nehring i Tedi upoznaju, shvata se da sa Tedijem nešto nije u redu. On je umislio da je Nehring nacista. Polako, počinje da mu se javlja slika njegove žene koja je umrla u požaru (kao i njegova deca) i naslućuje se da će uskoro na površinu isplivati mračna strana Tedijeve ličnosti. 

Dr. Kalvej, Čak i Tedi

ULTRA SPOILER ALERT
ne čitajte ako niste gledali film!!!

Nakon burnog zapleta dolazimo do vrhunca filma, u kojem, nakon što je Tedi ušao u svetionik, (za koji je smatrao da je laboratorija u kojoj se vrše eksperimenti nad ljudima) shvatamo da je Tedi taj "nestali" pacijent, kao i da njegova žena nije izgubila život u požaru. Naime, jednog dana, nakon što se vratio kući sa posla, zatekao je ženu kako se ljulja na ljuljašci pored jezera. Kada se malo približio, primetio je tri mrtva tela u vodi, a kada mu je žena priznala da je ona ubila njihovu decu i predložila da ih okupaju i našminkaju i izvedu na izlet, Tedi uzima pištolj i ubija svoju ženu. Slika se vraća na ostrvo, gde Tedi ponovo shvata ko je on. Ali, sve ovo se dešavalo više puta. Tedi svaki put shvata svoj pravi identitet - on je takozvani Laedis, (za kog je inače umislio da je on postavio požar i ubio njegovu porodicu) on je ubio svoju ženu itd... Kao i prošlog puta, sve je bilo kratkog daha, kada je sutradan Tedi počeo sve ponovo po starom. Ali, film se završava rečenicom, koju izgovara Tedi:
"Which would be worse - to live as a monster, or to die as a good man?"
Tada se naslućuje da je Tedi sasvim priseban i da svojevoljno pristaje na svoje potpuno uništenje, jer više ne može živeti sam sa sobom.  

(spoiler alert - kraj)

Čak i Tedi

Ono što ovaj film čini unikatnim je naravno neočekivani scenario, koji zaista ima efekat "otvorenih usta" nakon što se ceo scenario i priča obistini. Pored scenarija dopala mi se prepoznatljiva režija mastora svog zanata - Martina Skorsezea. NJegovi filmovi su specifični, prepoznatljivi, ne samo po glumačkoj postavci (često su isti glumci u različitim filmovima) već i po predivnom misteričnom stilu. Ne mogu dočekati njegov najnoviji film "Wolf of Wall Street", u kome, ponovo, Leonardo DiCaprio igra glavnu ulogu. 

Leo, Michelle i Martin.

Kamera je opasna! :) Boja filma u skladu sa onim emotivnim što ovakav film stvara u gledacima. Boja je neka nijasa sive, pomalo zamućena i naravno, misterična. Muzika je takođe u tom "spooky" stilu. A sada, gluma.
Svako od glumaca ima zahtevnu ulogu. I svako briljira u svojoj. Najviše mi se dopao lik kog tumači Ben Kingsley. On je savršeno prikazao zabrinutog čoveka koji krije tu svoju zabrinutost da bi došao do moralnog cilja koji godinama želi da postigne. Ben Kingsley inače ima nešto nežno i drago u svom pogledu, te je i ovde u ulozi brižnog čoveka koji pati zbog toga što nije  mogućnosti da pomogne drugome - u ovom slučaju Tediju. Michelle je takođe odlična, pogotovo pred sam kraj filma. O Leu ne želim pričati ništa više. Svaka njegova uloga je legendarna! :)

Omiljeni citat:
George Noyce: This is a game. All of this is for you. You're not investigating anything. You're a fucking rat in a maze.
Oceniću ovaj film istom ocenom kao sa IMDb-a - 8/10.

Trejler pogledajte ovde: