24. август 2013.

Se7en - Sedam

Zamislite četiri automobila. Za volanom svakog od njih sedi jedan čovek. Imena tih ljudi su, redom: Zgroženost, Iznenađenje, Zaprepašćenost i Oduševljenje.  U isto vreme njih četvorica pale motore svojih automobila i dodaju gas. Svi se kreću jedan prema drugom. Točkovima grebu mekanu površinu mog mozga. Još samo malo, maaloo i onda BUM! Četiri automobila se u trenutku međusobno sudaraju i izazivaju džinovsku eksploziju. Prouzrokovali su požar u mom mozgu, vatru koja se sporo gasi. Ali, i kada se ugasi, i dalje će ostati opiljci koji će polako tinjati i goreti. Ukratko, utisak koji je ovaj film ostavio na mene. 



Završio sam sa gledanjem filma sinoć. Bilo je već kasno za pisanje bloga (tačnije bilo je pola tri posle ponoći), mada nisam bio toliko umoram. Mogao sam da ga napišem, ali nisam želeo. Želeo sam da mi se film slegne, da razmislim o njemu, shvatim ga u potpunosti, pa tek onda da sednem za računar i napišem o nečemu ovako veličanstvenom poput ovog filma. Naravno, ostao sam budan do pola pet, vrteći po glavi sve scene iznova i iznova... 

Pogledao sam preko 350 filmova za prethodnih četiri godina, ako ne i više. I svaki je bio dobar na svoj način. Ali, moguće je da od doba "Gospodara prstenova", tačnije od 2001. godine, nijedan film nije ostavio jači utisak na mene. Ovo je bila filmska atomska bomba. Zaista je neverovatno da je "Se7en" nastao pre čitavih osamnaest godina. A još čudnije je što ga ja do sada, zapravo do sinoć, nisam pogledao. Juče sam na nekom sajtu video listu najboljih trilera ikada, a "Se7en" je bio na trećem mestu. Kako u njemu igraju glumci koje obožavam, a i priča je delovala neodoljivo, nisam mogao da izdržim, već sam ga odmah stavio da se skida. Imao sam šta da vidim. Pogledao sam jedan od tri najbolja filma do sada i definitivno najbolji triler od svih koji sam video. 



Glavne uloge dobili su Brad Pitt (Detektiv Dejvid Mils), Morgan Freeman (Detektiv Vilijam Somerset), Gwyneth Partlou (Trejsi Mils) i Kevin Spacey (Džon Dou). Režiser David Fincher, koji je inače režirao i "Fight Club", "The Curious Case of Benjamin Button" i "The Social Network", me je ponovo iznenadio svojom genijalnošću. NJegovi filmovi su čista umetnost koja prevazilazi granice filmske industrije. Scenario je napisao Andrew Kevin Walker. Dakle, priča je originalna. 

Želim da kažem da svi koji ste otvorili ovaj blog sa željom da pročitate nešto o ovom filmu OBAVEZNO skinete film ili ga pogedajte na netu. Nažalost kod nas nepostoji DVD izdanje "Se7ena", koje bih rado kupio, pošto volim da u kolekciji svojih filmova imam originalne DVDjeve onih "najboljih filmova koje sam pogledao". 


Detekdiv Vilijam i detektiv Dejvid. Prejedanje i pohlepa.

Priču neću prepričavati, (jer vam ne želim kvariti doživljaj, ako odlučite da ga pogledate) već ću samo u tri rečenice objasniti radnju filma. 

Iako se u Bibliji nigde konkretno ne spominje koji su to istinski smrtni gresi, vernici već vekovima strahuju od takozvanih sedam smrtnih grehova: ponos, zavist, požuda, prejedanje, bes, lenjost i pohlepa. Ovaj film se zasniva na ubistvima koja prate ljude koji su učinili neki od tih smrtnih grehova. Kada se u priču uključe detektivi Dejvid Mils i Vilijam Somerset, počinje igra mačke i miša, igra u kojoj niko nije siguran, a život svakog učesnika visi o koncu.
Ne želim dalje ništa pričati o samoj radnji filma, jer vam, ponavljam, toplo preporučujem da sednete i, ako već niste, pogledate "Se7en".


Mnoge scene u filmu su, mogu slobodno reći, odvratne. U kom smislu - tela ubijenih ljudi izgledaju nakaradno i strašno. Doduše, neke scene su zamaskirane, ali većina njih je ipak potpuno otkrivena i gledalac može videti žrtvu u gro planu. Ali, čak i one "maskirane" scene su opisane rečima, te mozak sam stvara svoj scenario. Tako da, ako ste gadljivi i osetljivi na povećanu dozu nasilja u filmu, vrlo je verovatno da vam neće biti svejedno dok gledate "Se7en".

Trejsi i Dejvid Mils

Neverovatan scenario je glavni adut filma. Svako ubistvo koje se zasniva na smrtnim gresima je zastrašujuće, a scenarista je priču osmislio tako da gledalac jednostavno ne može izdržati da se cela misterija razreši. Nisam mogao da odvojim pogled od monitora. Pred kraj filma sam čak krenuo da vičem na glumce, kao da oni mogu da me čuju hahahaha, jer je tenzija bila neizdrživa, a neočekivanost je prevazišla sve granice normale. 
Režija Finchera je, rekoh, umetnost. Ali pored režije i scenarija moram izdojiti i kameru. Kamera je mirna, savršeno odrađena. Boja filma je melanhonična, u nijansi sepije i zadimljeno žute. Kadrovi su snimljeni i isklesani do perfekcionizma, a ta gracioznost kamere i njena ležernost je u prvom planu. 
Muzika je odlična. Skoro svaki minut je ispunjen muzikom, od džeza pa sve do arija i opera. Za glumu nisam mogao da nađem zamerku. Pa, mislim, i kako bih, kada je jedan od glumaca Bog lično! :D :D :D Ahahhaah. :D 

Citati, ima ih tri, najtamnija zelena je moj omiljeni citat.: 
1. John Doe: Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer, and then you'll notice you've got their strict attention.
2. William Somerset: If John Doe's head splits open and a UFO should fly out, I want you to have expected it.
3. David Mills: What's in the box?

Do sada sam napisao dvadeset kritika. I samo jednom filmu sam dao desetku. Ovaj će biti drugi. Zaprepašćenje koje sam doživeo gledajući ga, kao i divljenje režiserskom i glumačkom umeću, nisam osetio već duže vreme. Ovo je jedan od najboljih filmova koje sam do sada pogledao. Dakle, ocena je 10/10.

Trejler pogledajte ovde, ali preporučujem, da pogledate film bez gledanja reklame. Tada će doživljaj biti potpun. :)