3. август 2013.

Silver Linings Playbook - U dobru i u zlu

Ni sam ne znam zašto mi se ovaj film toliko sviđa i zašto ga toliko volim. Gledao sam ga već šest puta i jedino što mi se ne dopada je prevod filma na naš jezik. Mislim, bolje bi bilo da se zove "Šansa za srećan kraj" ili bilo kako drugo, ali samo ne "U dobru i u zlu". Mnogo se pričalo o ovom filmu prethodne godine, pogotovo u "oskarovskom delu godine". Kada sam prvi put pogledao trejler (a pritom sam već video da je nominovan za Oskara u SVIM glavnim kategorijama) nisam mogao da shvatim zašto je toliko hvaljen. Delovao mi je nekako obično i niskobudžetno. Ali, kada sam ga prvi put pogledao, sve stvari su došle na svoje mesto. 



"Silver linings playbook" je ljubavna dramedija (drama + komedija) kakvu još uvek niste videli na velikom ekranu. Nisam siguran da li je ijedan film do sada prikazivao vezu dvoje bipolarnih ličnosti (bipolarne osobe imaju psihički problem koji karakteriše česta i nekontrolisana promena raspoloženja; u jednom trenutku su te osobe u depresiji, a u drugom su hiperaktivni, besni i ljuti), ali je "SLP" potpuno ušao u glave glavnih likova i približio nam njihovo psihičko stanje u potpunosti. 

U glavnim ulogama našli su se Jenifer Lawrence i Bradley Cooper, a u sporednim Robert De Niro i Jacki Weawer. Svako od njih je dobio nominaciju za Oskara u svojoj kategoriji, dok je Jenifer Lawrence osvojila Oskara za glavnu žensku ulogu. Režija i scenario su maestralno odrađeni od strane jednog od mojih omiljenih režisera - David O.Russela, (o kome sam pričao u postu o filmu The Fighter) koji je dobio nominaciju za Oskara u obe kategorije. Pored toga, "SLP" je bio nominovan i za najbolji film godine, kao i montažu. Dakle, kao što rekoh, sve glavne i najvažnije kategorije. :) 

Svi se sećamo ovog govora i slučajnog saplitanja o haljinu... :)


(spoiler alert - početak)

Na samom početku filma upoznajemo se sa Petom (Bradley Cooper), menatlno obolelom ličnošću. On je zatvoren u ludnici u Baltimoru, ali kako je već "odležao" svoje, njegova majka Dolores (Jacki Weawer) dolazi po njega u bolnicu i odvozi ga kući. Pet je muž njemu drage Niki, koja je zapravo i zaslužna za njegovo ludilo. Naime, jednog dana kada se Pet vraćao sa posla (radio je kao nastavnik istorije) u svojoj kući je zatekao kako ga žena vara sa drugim profesorom iz iste škole. Kako to nije mogao da podnese, prebio je njenog ljubavnika skoro na smrt, a nakon toga je zatvoren u ludnicu, gde je sedeo pod jakom dozom lekova za smirenje. Petov moto je EXCELSIOR, što zapravo znači "Uvek budi pozitivan!". 


Pet, Dolores i Deni (Chris Tucker)

Ubrzo po dolasku kući, režiser nas upoznaje sa likom Petovog oca, koji se zove Pet. Sr. (Robert De Niro). On je takođe meltalno obolela osoba koja pati od OCD-a, i to samo u trenucima vezanim za njegov fudbalski tim - Philadelphia Eagles. Uz sve probleme, njegov otac živi i zarađuje od kladionice, pošto je svoj posao izgubio. 

Pet Sr. i njegovi daljinski upravljači, maramice i ostala sujeverja. :)

Pet, koji je odlučio da se promeni i napravi od sebe bolju ličnost, sve u cilju da ponovo bude sa svojom ženom, počinje da čita knjige o kojima Niki predaje na časovima, vežba, trenira... Ali, kada na jednoj večeri kod njegovog najboljeg prijatelja Ronija (John Ortiz) upozna Tifani (Jenifer Lawrence) život mu se zauvek menja. NJen muž je umro u strašnoj saobraćajnoj nesreći, a ona je svoju tugu lečila tako što je spavala sa svakom osobom sa njenog posla. Naravno, nastali su problemi, ona je dobila otkaz, te je i ona stavljena na lekove. NJihova veza počinje kada Pet zamoli Tifani da odnese pismo njegovoj ženi, pošto on ne može, jer ima zabranu pristupa. Ona to prihvata, uz uslov da on sa njom trenira za takmičenje u plesu. Oni se usput očigledno zaljubljuju jedno u drugo, ali to se nigde ne vidi, sve do samog kraja filma. 

Večera kod Ronija. Pet i Tifani.

Pred kraj filma dešava se incident na stadionu, Philadelphia Eaglsi gube, a Pet Sr. gubi sav novac na kladionici, koji odlazi u ruke njegovog prijatelja. Ali on ponovo pokreće opkladu protiv svog prijatelja, na duplo ili ništa. Dogovaraju se da odigraju parle - u isto vreme Philadelphia Eaglsi moraju pobediti, kao i to da Pet i Tifani na takmičenju osvoje minimum pet poena od deset. Naravno sve se završava dobro, i na kraju filma vidimo sliku srećne porodice koja se izborila sa svim poteškoćama koje sadašnjost sa sobom nosi. 

Pet i Tifani osvajaju prosečnu ocenu 5/10 na takmičenju u plesu. Veselje počinje!!!! :)

(Spoiler alert - kraj)

Ovaj film prikazuje sliku običnih ljudi, ali u isto vreme i kompleksnih i zahtevnih likova. Gluma je izvanredna. Svaki detalj i svaki kadar je dobar. Jenifer Lawrence je briljilara u ovom filmu, a njena odlična transformacija u osobu koja pati od bipolarne bolesti najbolje se vidi u sceni kada ona sa Petom sedi u kafiću i dobija nervni slom. Zaista, svi likovi imaju neki problem, sem majke Dolores koja je stub porodice i održava celu porodicu na okupu. Iako mala uloga, Jacki Weawer je bila odlična, i baš mi je drago što je Akademija primetila nju u ovom filmu i častila je nominacijom. Boja filma je odlična, kamera takođe. Muzika je izuzetna i bukvalno opisuje mentalno stanje likova u filmu. Meni omiljena pesma iz filma je pesma grupe Alabama Shakes a zove se Always Alright. Poslušajte je ovde: 



Omiljeni citat iz filma:



Zaista mi se dopao ovaj film. Ne bih voleo da pomislite da mi se svaki O.Russelov film dopao, niti da je svaki njegov film savršen,  ali ovom, kao i "The Fighteru" ne mogu naći zamerku. "SLP" je jedan od meni omiljenih filmova (ako ne top pet, onda među deset omiljenih), te mu dajem ocenu 10/10. 

"Silver linings playbook" je film koji gledaocima daje volju za životom. Vraća ono pozitivno u svakom od nas, i čini nas srećnim. Nekako, barem mene je ohrabrio, uverio me da ipak treba verovati u srećan kraj. Te sam tako i sam na svom ormaru ispisao natpis EXCELSIOR, kao glavni moto ovog filma, koji me svakog dana podsеća da treba biti pozitivan i da je to ključ svakog uspeha! :)


Nadam se skorom prevodu istoimene knjige Metju Kvika, po kojem je film i rađen. Definitivno će zauzeti posebno mesto na mojoj polici za knjige. :)